Toiset tunteet:

"Tom... Miks sä katot mua tolleen..?" kysyin varovasti Tomilt. " Mä vaan ihmettelen, miten kaikki jätkät tuntuu rakastuvan suhun." Tom totes, ja mä olin ihan hämilläni. " Mitenniin kaikki?" kysyin, sill enhän mä tienny ku Tomin, ja rastapään oli itekki viell vaikee myöntää sitä mulle. " .... Bill sano mulle äsken, ett se on rakastunu suhun." Tom sano, ja sen äänestä erotti mustasukkasuut, tai jotain.
" Siis mitä?!" mun suusta pääs kiljasun tapasena, ja katoin Tomii silmät pyörein. Chriskin oli kääntyny kattoo mua ja Tomii outona.
" Mut miten se vaikuttas meihin..?" inahin hiljaa. " Ei kai mitenkään. Kaikki riippuu siit, mitä sä haluut." Tom tokas, ja sit se häipy äkisti. " Oota!" huusin ja nousin ylös, ja juoksin ovelle, mut kompastuin matkalla. " Hemmetti!" huusin ja nousin ylös. " Sisko, pitäskö sun rauhottuu eka vähän, ennen ku meet." Chris sano, ja vilkasin sitä. " Mä en voi. Mun on puhuttava tää läpi Tomin kaa, ett se tietää mun haluuvan sen. Ja mun pitää puhuu Billin kanssa." sanoin, ja nousin ylös. puhistin nopeesti mun vaatteet, enkä viittiny ees laittaa kenkii jalkaan, ku pinkasin nurmen kautta naapurin ovelle.
Soitin ovikelloo, ja Bill tuli avaa. Se näytti hieman yllättyneelt, ja katoin sitä silmiin. Sen silmist tosiaan näki, ett sill oli tunteit mua kohtaan, koska ne katto mua niin lempeesti, lumoutuneen. " Onks Tom täällä?" kysyin Billiltä. " Ei.. Äskehän se tuli teille.." Bill sano.
" Nii mut se lähti melkein heti!" sanoin. " Ai.. En mä tiiä missä se on.." Bill sano.. " Mut tuu sisään.." se sano, ja arvelin hetken. " Okei.." mumisin, sill pitihän mun puhuu Billinkin kanss.

Menin sisälle, ja lysähin istuu sohvalle, joka oli mulle jo varsin tuttu. Bill istu mun vierelle. Katoin sitä hiljaa. " Tom kerto mulle." sanoin hiljasuuden rikkoen. " Kerto mitä?" Bill kysy ymmärtämättä. " Ett sä oot rakastunu muhun." sanoin, ja Bill hiljeni nopeesti. " Se oli toinen syy miks tulin tänne. Eka, ku mun pitää puhuu Tomin kanss. Ja toine, mun pitää puhuu sun kanss." sanoin sille.
Bill nyökkäs vaa hiljaa, ei vastannu mitään. Hymähin. " Teidän molempien on näköjään vaikee myöntää tunteitanne." totesin itsekseni. Pudistin hiljaa mun päätä. " Miten täss näin kävi, Bill?" kysyin sillt, ja katoin sitä taas. Se kohautti hartioitaan. " Mä vaan rakastun ain.. Ensi silmäyksell.." Bill sano, ja nyökkäsin hiljaa. " Tom epäilee mua.. Se haluu tietää, mitä mä haluun.." sanoin hiljaa, ja katoin lattiaa mun jalkojen alla. " No.. Mitä sä haluut?" Bill kysy kohta, ja ku nostin katseeni siihen, huomasin sen kattovan mua. Mä katoin sen silmiin. Ne oli samanlaiset ku Tomill, niiss ei ollu eroo. Ei muuta, ku katse. Billin katse oli lempee, lumoutunu, herkkä, romanttinen. Tomin katse oli toisenlaine. Se oli herttainen, hellä, rakastava, flirttaileva, pervo. Mut jotain yhteistä niillä oli. Ne molemmat vangitsi katseen. Mä en tajunnu mitään, ku Bill lähesty mua, ja paino huulensa mun huuliin.
Mun silmät meni kiinni automaattisesti ja mä vastasin suudelmaan. Mä en tienny mitään mitä tein, ennenku tunsin Billin käden mun niskass. Aukasin mun silmät ja työnsin Billin pois. " Bill, me ei voida. Mä oon Tomin kanssa, ja haluun sen olevan niin." sanoin Billille, ja se katto mua surullisena. " Sun pitää päästä tunteistas mua kohtaan eroon. " sanoin ennen ku nousin ja juoksin pois koko rakennuksesta. Kuulin Billin huutavan mun perään. Mä juoksin meidän talon laiturille, ja mun jalat petti alta siellä. Kyyneleet valu mun silmist ja peitin mun kasvot käsilläni. Mä värähtelin. Mä olni sekasin. Tom rakastaa mua, vaikk ei pysty myöntää sitä. Ja mä pidän siit tosi paljon, mutt en tiedä mun tunteist, rakastanko mä sitä, ainakaan viell. Ja sit Bill.. Bill rakastaa mua myös.. Ja mä en tiiä, onko mulla tunteit sitäkin kohtaan, mun pitäst ottaa siit selvää. Mä oon Tomin kanss, ja onnelline.
Miks sit itken tääll? En tiiä.. Bill sekotti mun ajatukset, ku se suuteli mua. Havahduin, ku joku istu mun viereen, ja kieto kätensä mun ympärille. Mä toivoin ett se oli Tom, ja nostin katseeni nopeesti siihen.. " Chris..." mutisin itkusell äänell, ja se veti mut halaukseensa.
" Shh... Itke vaan rauhass.. Se helpottaa.." Chris sano, ja mä itkin. Mä itkin sen syliss kaiken pois.
Lopult olin niin väsyny, ett olin nukahtanu Chrisin syliin. Chris kanto mut sisälle, ja laski mun vuoteelle. Mä nukuin siin kevyesti, Kanon mun vierell.

Ku mä heräsin, Kanon nuoli mun poskee. Aukasin mun silmät, ja katoin sitä. Se haukahti kimeästi, ja nousin istuu.
Nostin sen mun syliin, ja rapsutin sitä. Silittelin Kanonii hiljaa, ja ajattelin kaksosii.. Mistä mä tiiän mitä mä haluun.. Mun pitäs puhuu jonkun kanssa.. Mut jos puhun jonkun tytön kanss.. Ne rupee heti hinkuu ett antasin jommankumman niille... Siks tartteisin pojan apuu.. Chris ei ymmärtäs, se vaan neuvos jtoain outoo.. Otin mun puhelimen, ja valikoin sieltä Thomasin numeron. Soitin sille. " Moi, Mary-Kate täss.. Voinko tulla käymään..? Tartteisin apuu.." selitin nopeesti.. " Ai, moi.. Öö, no tuu vaan.. Nähään koht sit." Thomas sano mulle, ja kiitin sitä pikasesti, ja sulin puhelun. Laskin Kanonin mun sylist, ja kiiruhin alakertaan.
Laitoin kengät jalkoihin, ja sanoin Chrisille lähteväni Thomasin luo. kyll se tunti Thomasin, jos muistaa sen enää, tai Thomas Chrisii. Kävelin nopeesti kadull, keskustan läpi. Mua huoletti, miss Tom on.. Mut mjun piti kysyy apuu Thomasilt. Mä aikosin kysyy silt, mistä mä tiiän onko pojat tosissaan niitten tunteitten kaa..
Sit mä menin niitten ovelle, ja en kerinyn ees soittaa ovikelloo, ku Thomas tuli avaa.. " Mennään takapihalle." Thomas sano, ja nyökkäsin. Me kierrettiin sen talon ympäri, ja istuttiin nurmelle aurinkoon..
" Nii, sä tartteisit apuu..? Missä asiass?" Thomas kysy ja katoin sitä nopeesti. " No ku.. Sähän tiiät et oon sen yhen Tomin kanss.." alotin varovasti. ." Nii..?" " Nii ja sill on kaksoisveli, Bill..." jatkoin.. " Okei... Mitä sit..?" Thomas mutis vähän ihmeissään.. " No... Vähän hankala sanoo mut.. Tom rakastaa mua.. Siis ei se oo sanonu sitä mulle suoraan, mä kuulin ku se sano niin mutsille.. mut sit.. tänään Tom kerto mulle, ett Bill rakastaa mua myös... ja sit ku lähin Tomin perään sen asunnolle.. siis mun naapuriin.. se ei ollu siell mut Bill oli.. Mä kerroin sille ett tiiän sen tunteist, ja sit se suuteli mua..." selittelin, enkä tienny pysyko Thomas ees mukana.. " Öh.. Okei.. Mikäs hätä siin on..?" " No ku Tom haluu tietää mitä mä haluun.." " Mut enhän mä tiiä mitä sä haluut niist.." Thomas sano.." Et nii.. Mut en tiiä itekkään..  Mut sulta mä tulin kysyy, ett mistä mä tiiän millon jätkä on tosissaan tunteittensa suhteen?" kysyin ja katoin Thomasii varovasti.. Se istu vaan hiljaa ja katto mua.. " No.. En mä osaa tarkkaan sanoo.. Mut luulen, ett eiköhän ne osota niit.. Jos jätkä ei näytä tunteitaan mitenkään, mut sanoo et semmosii on, nii se kyll valehtelee sillo.. Sun kannattaa ottaa selkoo niitten tyyppien oikeist tunteist, ja sit tehä valintas." Thomas sano, ja nyökkäsin hitaasti.  " Kiitti Thomas." sanoin ja painoin nopeesti suukon sen poskelle, nousin ja lähin menee äkkii.

' Mut kysymys kuuluu taas, miten otan selvää niitten tunteist.. Tai siis.. Billin tunteist nyt ei oo epävarmuutta, muuta ku ett se ei uskalla sanoo niit ääneen.. Ja sama Tomill.. Mun täytyy saada selville, mitä Tom oikeesti tuntee mua kohtaan. Se sanoo haluuvansa vaan mut, mut mistä tiiän onko se tosissaan. Juoksin sisälle, mun himaan, ja rymistelin portaat mun huoneeseen. Kanon katto mua kummissaan, ja nostin sen mun syliin. Menin sit mun huoneen ikkunalle, ja vahtasin Tomin huoneeseen. Näin, ku Tom meni jsut sisään. Päätin, ett nyt mä meen puhuu sille, ja otan selvää sen oikeist tunteist.. Jotenkin.. Laskin Kanonin mun sylist, ja lähin äkkii alas. " Mihin sä nyt meet?" Tomin luo. Mä selvitän sen todelliset tunteet." sanoin nopeesti Chrisille ja juoksin nurmen poikki. Tällä kertaa, en soittanu ees ovikelloo, vaan rymistelin suoraan sisään, ja vilkasin olkkariin. Georg ja Gustav katto mua ihmeissään, ja Bill vielä kummastuneenpana. Juoksin portaat ylös, ja pysähyin Tomin huoneen ovelle. Vedin syvään henkee, ja aukasin oven.
Tom seiso ikkunallansa, ja katto ulos. Seisoin ovella hiljaa, Tom ei kääntyny kattoo kuka tuli. Astuin huoneeseen ja sulin oven mun perässä. Kävelin Tomin taakse, ja vein mun kädet sen ympärille, ja nojasin mun pään sen selkää vaste.
" Tom..." sanoin hiljaa, ja Tmo käänty mua päin, mutt en irrottanu otettani sen ympärilt.
Katoin sitä. " Mä kävin ettii sua täält aikasemmi... Missä sä oot ollu..?" kysyin silt. " Kävelemäss vaan.." Tom sano, ja katto mua. Nyökkäsin sille hiljaa. Mulla ei ollu aavistustakaan miten selvittäsin Tomin todelliset tunteet. " Mä olin huolissani susta.." sanoin Tomille.. " Ei sun tartte olla huolissas musta. Kyllä mä pärjään.." Tom sano, ja se toi kätensä mun ympärille.
" Mä juttelin Billin kanss sillon ku olit muuall." kerroin hiljaa. " Mist te puhuitte..?" Tom uteli. Olin hetken hiljaa, ku muistelin sitä keskusteluu, sitä suudelmaa. " Kaikesta. Mä.. Sanoin sille ett sen pitäs päästä eroon tunteistaan mua kohtaan.." sanoin, enkä kertonu ett se suuteli mua. Tom nyökkäs hiljaa. " Mutt.. Mä en voi tietää tarkasti mitä mä haluun.. Ennenku tiedän sunkin todelliset tunteet... Billin mä tiedän jo.." sanoin, ja annoin mun käsien puota pois Tomin ympärilt. Katoin Tomii, ja se mua hiljaa, vaitonaisena. "Mä en voi tehä mitään, tai sano mitään, ennenku sä näytät tunteess, jos sellasii on.." sanoin hiljaa, ja vetäydyin kauemmas.
" Mä en vaadi sulta mitään, sä tiiät kyll mitä tarkotan.." sanoin, js sit mä käännyin, ja lähin, ilman, ett Tom ois sanonu mitään mun perään. Mä kävelin portaat hiljaa alas, ja vilkasin olkkariin. Toiset katto mua hiljasina. " Mikä on?" Gustav kysy, mutt en vastannu mitään. Vilkasin Billii mitään tarkottamatta, ja sit mulla naksahti. Mä pysähyin, ja katoin Billii. " Miks sä löit vetoo Georgin kanss mun ja Tomin suhteest, jos kerran ite oot rakastanu mua alusta lähtien?" töksäytin, ja Bill kahto mua, Georg ja Gustav kummastunein myös.
" Mä.. En mä tiiä..." Bill sano lopult.. " Miks sä halusit auttaa mua sopii Tomin kanss, jos kerran ite rakastat mua?" kysyin uusiks. " Mary-Kate... Mä tiesin ett sull ei oo mitään tunteit mua kohtaan, nii siks mä yritin auttaa sua olee Tomin kanss, ja niin unohtaa mun omat tunteet..." Bill sano.. " Miks sit nyt kerrot kaiken sun tunteist, miks sä ylipäätään suutelit mua sit?" kysyin silt, ja Bill aukas suunsa vastatakseen multa jotain, ku kuulu pamaus. Mun katse nous portaisiin, ja Tom kahto meit sieltä vihasen olosena. Nielasin, tiesin ite paljastaneeni meidät.
" Bill." Tom murahti. " Suutelitko sä Mary-Katee?!" Tom ärähti. Vilkasin Billii, ku se oli noussu seisoo. " Emm.. Joo... Mut Tom..."" Sä yrität viedä Mary-Katen multa... Miks et vois ettii omaa tyttöö?" Tom ärähti, ja se laskeutu portaat ja käveli Billin nenän eteen. " Tom, mä en voi mitään jos mä rakastun samaan tyttöön.." Bill sano, ja mä katoin avuttomana vierest. " Se ei silti oikeuta sua varastaa oman veljess tyttöystävää.." Tom mutisi.. " En mä aijokkaan.. Mä en aijo tehä mitään.. "" Niimpä varmaan, silti oot vaan suutelemass sitä." Tom ärähti, se ei todellakaan ollu ilone kuultuaan asiast, kuak nyt olis. " Hei, älkää... Älkää tapelko.." inahin väliin, mut ne ei kuunnellu mua. " Eiköhän Mary-Kate tee ite päätöksensä, kumman kaa se haluu olla." Bill sano, ja senkin pinna alko olla lopuillaan.
" Sun on silti turha yrittää vaikuttaa siihen keinoillas!" Tom huudahti, ja ne alko huutaa ties mitä seuraavaks. " Lopettakaa! Herran jumala, LOPETTAKAA!" huusin, ja asetuin niitten väliin, ja tuijotin molempii. " Mä tiiän ett teistä tää ei oo kiva tilanne, mutt te ette tiedä miltä musta itestä tuntuu nyt tällä hetkell. Jompi kumpi teist joutuu pettymään, mutt te ette tee sitä vaikeeta valintaa, vaan mä! Joten teidän on turha tapella musta, koska se ei hyödytä mitään mun valintaan!" huusin niille molemmille vihasena, ja sit mä lähin menee. Mä en kestäny niit enää.
" Hemmetti.. Miten mä itteni tälläseen tilanteeseen sain..." mutisin ja pamautin mun koti oven kiinni. Menin olkkariin istuu, ja katoin Chrisii.. " Mitä mä teen..?" kysyin Chrisiltä. " Molemmat veljekset haluis olla mun kaa, ja mä oon jo Tomin kaa.. Nyt ne pistää mut valitsee jomman kumman, mutt en tiiä kumman valitsen.." sanoin.. " Sun pitäs ottaa selvää niitten tunteist.." " Mä sanoin jo Tomille, ett haluun tietää sen todelliset tunteet.. Billistä mä tiedän, ett se rakastaa mua vilpittömästi, mutt Tomist en tiiä viell.." sanoin... " Hmm.. Sori.. Mä en osaa auttaa sua.. Se selvii sit jätkien tunteist..Ja sunhan valinta se on.." sano Chris mulle. Nyökkäsin hiljaa, niinhän se on mun valinta. Sit ovikello soi.. Chris meni jo automaattisesti avaa.. " Onko Mary-Kate tääll..? Mä haluisin puhuu sen kaa.." kuulin Tomin äänen eteisest, ja Chris katsahti mua. Osotin sille nopeesti itteeni, ja näytin kädelläni ett vetäsisin olevinaan suun kiinni vetoketjull. " On se, mutt se ei haluu nyt puhuu kenenkää kanss.." Chris sano.. " Mutt.." "Sori.. Tuu toiste kysyy uusiks.." Chris sano ja sulki oven.. Huokasin raskaasti.. " Kiitti.." sanoin hiljaa.. " Mä vetäydyn miettii tätä asiaa.." sanoin sille, ja raahustin mun huoneeseen.. Heittäydyin sängylle makaa, ja katoin kattoa hiljaa.. Mulla tosiaan oli vaikee päätös tehtävänä, tosin ihmettelin kyll itekki sitä.. Mä pidin kovasti Tomista, mutt enhän mä huomannu mitään tunteit Billii kohtaan, joten mikä mätti?
Kai mua epäilytti se, rakastiko Tom tosiaan mua vai ei.. Sit mä tajusin, ett siit kaikki oli kiinni.. Jos se ei rakasta mua, mä otan Billin, jos se rakastaa, otan Tomin. Niin se menee. Vaikk en aluks oiskaan onnelline Billin kanss, mä varmana rakastusin siihen ajan myötä.
" Niin se menee." mutisin itsekseni. Vilkasin kelloo, se oli vasta 21:15... Mä päätin mennä kerrankin ajoissa nukkumaan, ja niin teinkin.

Seuraavana aamuna, mä heräsin siihen, ku aurinko osu mun silmiin, mä en ollu muistanu sulkee verhoi illalla.. Katoin ikkunast ulos, ja huomasin jotain sit mun ikkunalaudall, ulkopuolella olevalla siis. Heitin peiton syrjään, ja kävelin ikkunan luo, ja aukasin sen.
Siinä oli kaunis, punanen ruusu. Nostin sen mun käteen, ja nuuhkasin. Se tuoksu ihanalle, ja katoin naapuriin. Mä en nähny kumpaakaan kaksosit ulkona, joka ois voinu tuua sen ihan vasta äskettäin. Sit mä katoin Tomin huoneeseen.
Mä näin Tomin nojaavan ikkunan mieleen, ja se hymyili itsekseen kattoen mua. Hymy nous mun kasvoille, ja ajattelin, ett ehkä Tom tästä lähtee kertoo jotain tunteistaan. Sulin sit ikkunan ja laskin ruusun pöydälle.
Kävin suihkuss nopeesti ja puin sit mun ylle harmaat pillifarkut ja mustan paidan. Äkisti huomasin, ett mun elämä oli muuttunu paremmaks. Mä en ollu polttanu tai juonu moneen päivään.. En ees viikkoon.. Mut.. viillelly kyll oon sen sijaankin.. Vilkasin mun ranteit, arvet näytti jo vanhoilta.. Ehkä mä voisin.. Ihan pienen vaan.. Kävelin mun laatikolle, ja kaivoin sen veitsen esiin.
Istuin mun sängyn vuoteelle, ja kattelin hetken sitä. Kauniin kiiltävä.. ja terävä. Painoin sen mun ranteelle, ja painoin kevyesti, ja vedin pienen viillon. Vilkasin Kanonii, ja mun päässä pälähti hullu ajatus.. Mitä jos tekisin koirallekkin pienen viillon..? Ravistin mun päätä sit, ja piilotin veitsen. Vedin sit hupparin mun ylle ja lähin alakertaan ruusun kanss. Etin sille kapeen maljakon ja laitoin siihen vettä, ja sit ruusun siihen. Vein sen mun huoneeseen pöydälle, ja vilkasin ikkunaan. Tom ei ollu siell enää. Billill ei ois syytä olla vihane Tomille siit ku se antaa mulle ruusun, koska mä tiesin Billin tunteet, mutt Tomin en. Tomill oli viell aikaa osottaa ne. Mutt huomenna.. Huomenna mä kertosin mun päätöksen.. Tomill oli tää päivä aikaa.
Hain sit mun repun ja Kanonin alas. Annoin Kanonille ruokaa ja lähin sit kouluun. Suurinpiirtein juoksin sinne.
Anne ja muut oli taas kyselemäss, mutt välttelin nititen kysymykset, ja menin luokalle oottaa. En kaivannu nyt niitetn kyselyit, enkä halunnu vastata. Sit Thomas tuli käymään siin. " Joko selkis?" se kysy. "Ei.. Tomill on tänään viell mahollisuus näyttää tunteensa." sanoin, ja Thomas nyökytteli. Juttelimme sitten jotain muuta, kunnes tunti alko, ja se lähti omalle tunnilleen.
Mä tein amtikan tehtävii ripeet tahtii tunnill, ne suju kuin leikiten.

Sit koulun loputtuu, mua ootti taas ilonen yllätys.