Anteeksi kuinka?

Katoin lääkärii uskomatta mun korvii. " Anteeks kuinka..? Entä jos testeissä on tapahtunut virhe..?" kysyin änkyttäen saksaks, mutt lääkäri vakuutteli vaan sanojaan. " Ei ei, testimme eivät ole koskaan osoittautuneet virheiksi. Te olette raskaana." lääkäri sano.
Nielasin ja katoin pelokkaasti Ashleyta, ja se katto mua. " Monennella kuukaudella?" Ashley kysy. " Ensimmäisellä vielä. Pian toisella." lääkäri sanoi. " Mutt siis.. Eihän tää oo mahdollista.." totesin.. " Saanenko kysyä, milloin viimeksi olitte poikaystävänne kanssa yhdynnässä?" lääkäri kysy.. Vilkasin sitä.. " Melkein kaks viikkoo sit viimeks... Mutt me ei menty siihen asti ett Tom ois...." selitin nolon.. Oikeestaan, me ei keritty siihen asti. Ja sitä ennen, me oltiin oltu joku melkein kuukaus sitten viimeks, jolloin oltiin keritty loppuun asti.... " Voi ei... Se on oikeess... Mä OON raskaana.." totesin hiljaa ja Ashley katto mua hiljaa..
Mä kysyin lääkärilt, oliko abortti viell mahollista, mutt se sano, ett se on jo liian myöhäst.. Mä en tajunnu.. Suomessakinhan ne viell neljännellä kuukaudella teki aborttei.. Miksei sit Saksass ollu sama juttu?
Lääkäri lähti, ja jätti mut ja Ashleyn kahestaan. KAtoin lääkärin perään, ja näin ku se pysähty juttelee Tomille.
Nielasin. " Jos Tom kysyy sulta jotain tähän liittyvää, sä sanot ett mulle tuli vaan huono olo. Et sano mitään, ett oon raskaana!" sanoin nopeesti vakavana.. " Mutt.." Ashley alotti, ku Tom tuli huoneeseen.
" Mary-Kate, ootko sä kunnoss?" Tom kysy nopeesti multa ja istu vuoteen reunalle, jossa istuin. " Joo, oon mä..." sanoin hiljaa.. " Mitä sulle tapahtu? Miks sä oot täällä?" Tom kysy huolissaan. " Mä kaaduin vaatekaupass.. Mutt ei mull oo hätää.. Mua vaan huimass siell, ei se muuta ollu.." selitin ja vilkasin Ashleyta. Ashley ei pitäny täst, ett salasin raskauden Tomilt.
" Okei.... Mä luulin jo ett sulle kävi pahasti... Onneks Ashley soitti mulle.." Tom sano.. " Mutt sä lähit sieltä kesken haastattelun.." sanoin.. " En, ku se oli just loppunu ku serkkus soitti.." Tom sano.. " Aijj..." totesin, ja huokasin hiljaa, helpotuksest. Onneks lääkäri ei ollu sanonu mitään raskaudest. " Lähetään, mä haluun pois täältä." sanoin ja nousin seisoo. " Pääsetkö sä kotiin?" Tom kysy multa.
" Joo, ei ne sanonu ett ne pitäs mua täällä.." sanoin ja se nyökkäs mulle. Otin Tomia kädest, ja nieleskelin, mull oli huono olo...
Ashley lähti meidän mukaan.
Käveltiin sairaalan pihalle.. " Hei.. Mary-Kate, sun pitäs kert..." " Juujuu, kyllä mä pärjään.." sanoin keskeyttäen Ashleyn tarkoituksella. " Mutt... Mun pitää mennä nyt etten myöhästy.. En todellakaan haluu antaa heti huonoo ensivaikutelmaa.." Ashley sano ja lähti. " Antaa huonoo ensivaikutelmaa kelle..?" Tom kysy hämillään.. " Eikö Bill oo sanonu mitään? Ashley menee tänään illall ulos Billin kanss." sanoin hymyillen. " Oho... Ne ei ainakaan viivyttele.." Tom sano.. " Säkös sit viivyttelisit?" " Eei.. Kunhan vain sanoin.." Tom sano ja nyökkäsin. Lähettiin kävelee kotiin.. Tom kerto jotain haastattelust mulle, ja mä mumisin vaan jotain vastaukseks...
Mä olin ihan omiss ajatuksissani... Kuinka ihmeess mä voisin kertoo raskaudest Tomille..? Jos mä... Jos mä lentäsin Suomeen tekosyynä ett äiti olis joutunu sairaalaan, ja tekisinki abortin..? Ei... En mä halunnu valehella Tomille niin pahasti.. Vaikk olin jo kyll valehdellu..
Ku päästiin kotiin, heitin mun takin ja kengät eteiseen. Mulle tuli kamalan huono olo, ja pitelin mun vatsaa.. " Mä käyn veskiss.." sanoin Tomille nopeesti ja lähin yläkertaan vessaan. Vedin oven kiinni ja lukitsin sen. Sulin mun silmät ja yritin saaha huonon olon pois.
Ei auttanu.. Mulle tuli entistä kauheempi olo, ja ryntäsin pöntön luo just, ku oksennus nous ylös.
Yhh... Pesin mun suun nopeesti ja vedin pöntön.
Lähin takas alas, vaikk mun olo oli kauhee...
" Tom... Mä taidan mennä nukkuu jo.. Mua vähän huimaa.." sanoin Tomille.. " Okei... Ootko sä oikeesti kunnoss?" Tom kysy hiljaa.
" Oon.. Mua kai vaan... Jotain.." sanoin ja lähin takas ylös.
Menin Tomin huoneeseen ja vaihdoin yöpuvun päälle. Kävelin peilin eteen ja katoin mun mahaa.. Miten mä selittäsin sit Tomille sen, ku mun maha alkas pyöristyy. Painoin käden mut vatsalle...
' Mä kannan Tomin lasta.... Tää on Tomin lapsi....' ajattelin hiljasena mun mieless... " En mä vois tätä abortoida..." sanoin hiljaa...
Ehkä mä voisin lentää Suomeen ku alkasin pyöristyy, ja olla siell loppu kuukaudet.. Sit vaan antasin lapsen adoptioon, ja palaisin takas..
Ei.. En mä voi.. Ku Tom sais tietää, se jättäs mut...
'Mä oon vasta 15... Ei mulla ollu tarkotuksena hankkii lasta näin aikaseen...' ajattelin ja huokasin.. Tom täyttäs 20.vuotta 3 kuukauden pääst.... No, tästäpä se sais sit kivan synttärilahjan.
" Joo hei Tom! Mulla on sulle kiva lahja. Mä oon nimittäin raskaana, mitäs siihen sanot?" sanoin pirteell äänell, ja huokasin. Pystyin kuvittelee Tomin järkytyksen..
Sammutin valot huoneest, ja kävin makaa sänkyyn. Mä nukahin siihen, enkä selvinny yöstä ilman painajaisii.

Aamull heräsin hikisenä istuultaan, ja Tom istu mun vierell kattoen mua huolissaan.. " Mikä sull on?" Tom kysy hiljaa.. " Mä näin painajaist..." selitin hiljasena... " Mistä..?" Tom kysy, ja vilkasin sitä. Mitä mä sepittäisin sille? Mä olin nähny unta, ett olin tehny abortin, ja Tom oli kuullu siitä, ja sit jättäny mut..." Mä näin unta ett sä jätit mut..." sanoin hiljaa, ja laskin mun katseen alas..
Tom nyökkäs hiljaa.. " Älä huoli... En mä oo sua jättämäss... En vaikk tekisit mitä..." Tom sano, ja pelkäsin jo ett se ties mun raskaudest, se kuulosti ja vaikutti ihan siltä.. " Mä meen suihkuun.." sanoin hiljaa.. " Okei..." Tom vastas ja kömmin pois sängylt.
Kävelin kylppäriin ja lukitsin oven mun peräss. Riisuunnuin ja aukasin suihkun.. Mä vajosin mun ajatuksiin, ja viivyin suihkuss pitkään..

Pari viikkoo kulu sellasenaan.. Ashley ja Bill olivat käyneet useill treffeill, mutt ne ei ollu viell yhess. Ne oli käyny välill keikkojakin heittämäss lähi kaupungeissa. Ashley ties nyt ett Bill on Tokio Hotelin laulaja, julkkis.. Se ties kaiken nyt Billist, ja Bill siitä.
Tom oli ollu musta huolissaan koko ne kaks viikkoo.. Mä olin juoksennellu äkisti vessaan, ja olin ollu haluton seksiin ja oksennellu, voinu pahoin.
Ku mä tulin taas vessast alakertaan, Tom ootti mua olkkariss. Se katto mua tiiviisti, melko vihasen näkösenä.. " Mi-mitä nyt..?" kysyin siltä hiljaa ku istuin sohvalle sen viereen, jättäen kuitenkin tällä kertaa välirakoo siihen.
" Mikä sulla on? Sä oot ollu huonovointinen siitä lähtien ku ekan kerran olit voinu pahoin siell kaupass. Kerro mulle, tällä kertaa, mä haluun totuuden." Tom sano, painottaen viimest sanaa.. Mä nielasin voimakkaasti.. Miten mä pystyisin kertoo Tomille, ett mä olin raskaana..?
" Mä... Tom mä..... Mä en tiiä miten sanoo tätä... Mä... Mä oon... M-mä... Mä ootan sun lastas.""Mary-Kate, Ootko sä raskaana?"
Tom kysy multa sen samaan aikaan, ku just sain sen ulos mun suusta. Nostin mun hiljasen katseen lattiast Tomiin, ja mun silmiss oli muutamii kyynelii. Tom kahto mua hiljaa, uskomatta.. " Tom... Mä oon raskaana.... Tää on sun lapses..." sanoin hiljaa ääni värähtäen ja nostin käden mut vatsalle. " Siis... Oikeesti..?" Tom kysy hiljaa, vaikk se ite oli jo kysyny oonko mä raskaan. " Helvetti soikoon, luuletko sä ett mä oikeesti esittäsin voivani pahoin, ja juoksisin sen takii vessas oksentamassa?!" kivahin, sill mä en kestäny tätä salailuu enää. " Sillon ku Ashley vei mut sairaalaan, ne sano mulle ett mä oon raskaana, ja sen takii olin kaatunu siell kaupass." kerroin vihdoin Tomille. " Miks sä et kertonu mulle aikasemmin?" Tom kysy. " Koska mä en tienny miten kertoo. Mä pelkäsin miten sä tähän suhtautuisit, jättäsitkö sä mut vai pysyisitkö silti mun kanssa. Mä kielsin Ashleytakin kertomasta, vaikk se sano ett mun pitäs kertoo sulle heti." sanoin ja kyynel valo mun poskelle.. " Voi Mary-Kate, oisit sä voinu kertoo mulle. En mä sua ois jättäny, enkä jätä nytkään.." Tom sano ja veti mut halaukseen. " Mä olin jo epäilly jonkin aikaa, mutt en kehannu kysyy...Mä ajattelin, ett sä rupeisit luulee mun haluuvan lapsii.." Tom sano. Vetäydyin irti halauksest ja katoin Tomii. " Etkö sä sit haluu tätä lasta? Mä voin tän kyll antaa adontioonkin jos haluut, sill abortti ei oo enää mahollista!" tiuskasin sille. " En mä sitä tarkottanu! En mä haluu ett sä annat sen pois, koska se on kuitenkin mun, eikö?" " No en mä kenenkään muunkaan kanss oo maannu!" " Eli mä haluun pitää sen. Hemmetti vieköön, mä rakastan sua! Mä haluun kasvattaa mun lapsen itse, sun kanssas. Mä en haluu ett sen vanhemmat eroo, niinku mun vanhemmat, vaan ett ne pysyy yhess!" Tom sano ja puristi mun kättä tiukasti, mutt kutieskin lempeesti, napakasti. Katoin Tomii hiljaa. " Mutt tajuut sä ett mulla ei ollu aikomustakaan hankkiutuu jo 15. vuotiaan raskaaks ja saada lapsi! " " Entä sitten? Luuletko sä ett mä halusin tätä ite? Ei mulla ollu tarkotuksensa saattaa sua raskaaks. Mutt silti, mä haluun ett me pidetään toi lapsi, koska se on mun lapsi, mun verta." Tom sano, ja katoin sitä pitkään, kunnes nyökkäsin.
Mä kyll jo tavallaan rakastin tätä lasta, vaikk en ollukkaan kovin ilone viell lapsen saannist....
Me istuttiin sohvill pitkään hiljaa, mitään sanomatta.... " Monellakko kuukaudella sä oot?" Tom kysy, ja vilkasin sitä.. " Vähän oli toisen kuukauden.." vastasin sille.. Tom nyökkäs..Tom istu rentona jalat sohvall, ja veti mut istuu sen jalkoväliin. Nojauduin siihen takana, ja huokasin. Tom laski toisen kätensä mun vatsalle... " Ei se viell potki.." mumisin.. " En mä sitä koitakkaan.." Tom sano. " Mä vaan sopeudun tähän nyt.." Tom sano, ja nyökkäsin... Istuin siin hiljaa, ja Tom piti kättään mun mahall.. Mä en voinu kovin hyvin, mutt ei mua oksettanutkaa.
" Tiiätkö, kyll mä tulevaisuudess viimeistääs oisin lapsen halunnu sun kanssas.." Tom sano mulle hiljaa... Nyökkäsin Tomille..
" Ja mä tuun rakastaa tätä lasta, olipa se sit tyttö tai poika." Tom jatko. " Ja mä teen mitä tahansa helpottaakseni sun oloos nyt, ja lupaan olla mukana synnytyksessä, jos haluut..." Tom lupaili mulle.. Nyökkäsin vaan sille taas.. " Sit mä en oo enää laiha...." mumisin hiljaa....
" No, oothan tän jälkeen... Etkä sä raskaanakaan lihava oo.. Vaan.. Pyöreempi..." " Eli lihava..." sanoin..
" Jos sä toisella kuukaudella oot.... Ja nyt on kesäkuun puoliväli... Niin.... Huhtikuun puoliväli... Sillon tää on saanu alkunsa..." Tom mumis mietteistään lopuks.. " Niin... Eli tän pitäs syntyy ens vuonna tammikuun puoliväliss..." sanoin, ja Tom nyökkäs.. " Suurinpiirtein.." jatkoin hiljaa..
Sit ovi kävi. Kuulin puhetta eteisest, ja yritin nousta, mutt Tom ei päästäny mua. " Lepää ny siin.." Tom sano, ja huokasin hiljaa.. Levätään sitten..
Bill käveli olkkariin, ja Ashley tuli pian peräss.. Katoin niit, ja tervehin hiljaa. Ashley katto mua katseell; Joko oot kertonu?
Nyökkäsin sille hiljaa. " Mä tiedän jo." Tom sano, ennen ku kerkisin sanoo mitään. Ashley huokas.. " Huh.. Munkaan ei tarvii enää salailla mitään..."Ashley huokas helpotuksest.. " Sori ku pakotin sut salaa tätä..." mumisin hiljaa.. " Ei mitään.. Oisin varmaan itekki salannu aluks, jos oisin samass tilanteess.." Ashley sano.. Bill näytti oelvan pihalla meidän jutuist.
" Mistä te puhutte oikein?" se kysy, ja katoin Ashleyta, ja sit Tomii.. Mä en tienny, halusinko mä viell kertoo täst muille.. Mutt nähtävästi oli pakko.. " Mä tuota... Mä ootan Tomin lasta..." kerroin hiljaa, ja Billin silmät pyöristy. " Siis.. Sen takiiko sä oot veskiss rampannu?" " Joo...." katoin sitä hiljaa, ja se sulatteli kuulemaansa. " No, onnee vaan tuleville vanhemmille.. " Bill totes lopuks.
" No kiitos.. " Tom mumis... " Okei, puhutaan muusta... Joko te ootte yhess..?" kysyin ja liikahin hieman nousten istumaan enemmän, mutt Tom piti mun mahasta silti kiinni, tavallaan.
Huomasin ku Ashley ja Bill katsahtivat toisiaan.. " Ollaan me.." Ashley sano lopult, ku Bill ei kertonu. " Sehän on hienoo." totesin vaan, ja hymyilin kevyesti. Niin.. Ashley oli mua vuoden vanhempi, 16 ja Bill 19. Ei niillä kauheet ikäeroo ollu, ku vaan vuos vähemmän ku mulla ja Tomilla... Tulin ajatelleeks, mitenhän äiti ottas tän asian kuullessaan.. " Voi Luoja.." mumisin äkisti, ku tajusin, ett se varmaan tappaa mut. " Mitä ny?" Tom kysy kattoen mua. " Äiti kyll tappaa mut kuullessaan tästä.. " sanoin.. " Ai mun ja Ashleyn suhteest kuullessaan?" Bill kysy ihmeissään.. " Ei.. Ku kuullessaan mun raskaudest.." sanoin ja vedin käsiini kasvojani pitkin. " Voi paska..." mumisin..
" Ja Chris on 22. vuotta ja sai vasta lapsen, ja nyt mä oon jo saamass.." jatkoin.
" Ei se nyt sua tapa..." Tom sano.. " Tappaahan.. Äiti ei riemastu tästä.." mumisin, ja nopeesti mulle tulikin oksettava olo sitä ajatellessa.
Tartuin Tomin käsiin ja vedin ne pois mun ympärilt ku nousin ylös. Tukin mun suuta kädelläni ku yökkäsin, ja juoksin pois olohuoneest vessaan. Kerkisin just vessaan, ku tän päivän ruoka tuli ulos.
Kuulin koputuksen ovelt. " Mary-Kate, miten sä voit..?" kuulin Tomin äänen.. " Öhh.. Mee vaan alas.. Mä tuun kohta sinne.." sanoin ennenku loput ruuast tuli. Kuulin Tomin askeleet portaiss, ja vedin sit pöntön. huuhtelin mun suusta oksennuksen maun ja hajun pois.
Lähin sit vessast, ja voin hieman paremmin.. " Perhana, miks te ette oo hakenu postii?" Georg möläytti tullessaan ovesta postin kanssa.
Katoin sitä hölmönä. Gustav tuli pian sen peräst sisälle. Otin postin Georgilta ja kävelin olkkariin. Istuin muitten seuraan ja selasin sitä. Mä sain jonkun ison kirjekuoren, ja se oli äitin käsialalla.. " Mikä se on?" Tom kysy multa.. " En tiiä.." vastasin hiljaa ja aukasin sen.
Vedin sieltä eka kirjeen, se oli Tatjanalta..

" Moi Mary-Kate!
Miten sulla menee siellä? Mä voin ihan hyvin. Kouluss mä oon saanu uusii kavereit, ja ne entisetkin jotkut on palannu mun ystäviks.
Mä laitoin tän kirjeen mukaan äitis laittamaan kirjekuoreen, ja laitoin muutamii omii valokuviini äitis kuvien mukaan.
Sori ku tää on näin lyhyt, laitan toiste pidemmän.
- Tatjana"

Laskin kirjeen mun vierelle sohvalle, ja vedin kirjekuorest pienemmän kirjekuoren. Aukasin sen, ja muut katto kiinnostunein vierest.
Georg ja Gustav pauhas jotain keittiöss, ku aukasin sen, ja vedin nipun kuvia sieltä.
" Eikä! Täss on mun rippikuvia." totesin ja aloin kattoo niit läpi. Mua hymyilytti, ku katoin kuvii leirilt.
" Ah, sä oot ollu morsian.." Tom totes yhest kuvast, miss oli meidän hääharjotukset. " Nii, ja Thomas on sulhasena." naurahin hiljaa.
Ashley ja Bill oli tullu samalle sohvalle kattoo niit kuvii.
Sit tuli kuva, miss mä seisoin laiturill mun sinisess mekoss. " Wau, sä oot tosi kauniin näkönen tossa kuvassa." Ashley tokas, ja vilkasin sitä hymyillen. " Eikö Tom olekki?" Ashley kysy Tomilt. " On... Uskomattoman kaunis..." Tom sano kattoen kuvaa kuin lumoutuneen.
Otin toisen kuvan esille, ja siin mä seisoin Chrisin ja Katariinan kanssa. " Niin, täss on Katariina, Chrisin avovaimo.. Ja tää on Chris.." selitin lopuks Ashleylle, ku eihän sekään tienny Chrisist.
Seuraavass kuvass, mä seisoin yksin, mutt mulla oli Kate, niitten tyttövauva, sylissä. " Sulonen vauva.." Bill sano, ja nyökkäsin. " Kate on.." " Kate?" Ashley kysy. " Jep.. Chris ja Katariina halus antaa niitten lapselle mun nimen.." kerroin hiljaa.
" Susta tulee loistava äiti..." Tom sano, ja siirsin mun katseen siihen.. " Niinkö uskot..?" kysyin. Tom nyökkäs mulle, ja hymyili pienesti. Mua melkein rupes itkettää.. Tomin sanat kosketti mua, en olis uskonu sen sanovan sitä..
Loput kuvat oli aika samanlaisii, ja annoin ne Ashleylle ja Billille katottavaks.
Nojauduin Tomiin, ku Tom kieto käsivartensa mun olkapäille.. Huokasin hiljaa...
" Hei, eikös tää oo se Tatjana?" Ashley kysy, ja kurkkasin kuvaan. Me halattiin siin Tatjanan kanss.. " Joo.." sanoin..
" Mut sähän vihaat sitä.." Ashley sano.. " Etkös sa tapellu sillon sen kanss koulussa?" Tom kysy yllättyneen. ." Ootko sä menny tappelee Tatjanan kanss..?" Ashley kysy ällistyneen.. " Joo.. Se oli sillon.. Mutt nykysin me ollaan parhait kavereit.." sanoin...
" Mary-Kate... Sä... Sä vuodat verta.." Bill sano.. " Täh?" kysyin tyhmänä, ja kosketin mun suupieliä kädelläni. Katoin mun kättä, ja se oli ihan veress. Mun silmät laajeni.. Äkkiä myös rupes oksettaa ja yskittää. Aloin yskimään kauheesti, ja mun suusta lenti verta.
".. Mary-Kate..? MARY-KATE!" Tomin ääni voimistu, kun mun silmiss sumeni, ja kaikki meni mustaks...

Will she be OK, will she be fine?
Will she get healthy agen, or will she die?